Plaats een zoekertje

Wielrennen beginnersgids

november 02, 2015
Wielrennen beginnersgids

Als beginner in een nieuwe hobby of sport voelt men zich in het begin soms een beetje verloren. Waar moet ik beginnen? Welke uitrusting heb ik nodig? Hoeveel moet ik investeren om een redelijk goede start te maken en nuttige apparatuur te hebben? Talloze vragen die een beetje kennis over fietsen vereisen. De honderden merken, een enorme massa aan fietsen, accessoires en speciale kleding kunnen in het begin makkelijk de stemming bederven. Maar geen paniek, wij zijn er voor je. In onze "On a Budget" serie, geven wij je waardevolle tips, aanbevelingen en een duidelijke koopgids ingedeeld op budget, zodat je perfect van start kan gaan. We richten ons op zowel absolute beginners als hobby-fietsers die hun nieuwe passie reeds gevonden hebben en meer willen investeren. Na mountainbikes in de eerste uitgave gaan we nu verder met deel 2: Racefietsen.

Wielrennen voor beginners

Wie denkt dat hij voor €1.000 geen geschikte racefiets kan vinden, heeft het mis. Vooral beginners worden vaak slachtoffer van wannabe-experts die het motto "investeer liever nog €1.000 - 2.000 extra dan heb je in ieder geval een goede fiets" verspreiden aan nieuwkomers. Je wil echter eerst wat kilometers opbouwen om er zeker van te zijn dat wielrennen wel echt je ding is. Daarom hebben we goede entry-level racefietsen in de prijsklasse tot 700, 1.000 en 1.400 euro voor je samengesteld. Wie zonder wedstrijdambities wil genieten van het fietsen of een trainingsfiets zoekt, kunnen we hier het beste van dienst zijn. Wat je daarnaast nog bij de aankoop van je eerste racefiets moet overwegen en welke componenten de grootste prijs en kwaliteitsverschillen met zich meebrengen, hebben wij hier voor je kort samengevat.

Frame & vork

De basis voor een goede race-fiets is de set van frame en vork. Aluminium frames zijn de norm in de lagere prijsklasse en bieden een solide compromis tussen gewicht, rigiditeit en stabiliteit. Onder de vorken vind je meer gangbare modellen van lichter carbon. Met de framegeometrie beslist men welk karakter het wiel heeft - eerder sportief en agressief of comfortabel voor langere ritten. Op beginnersniveau vindt men doorgaans hoofdzakelijk fietsen met meer comfort, zogenaamde Endurance racefietsen. Stabiliteit, rijgedrag en stuurvastheid zijn hier de focus. De wielen hebben meestal een langere balhoofd- en bovenbuis en een lagere onderste hoek van de vork, en daardoor een meer rechtop, ontspannen zithouding mogelijk maken. Vergeleken met een meer langgerekte zitpositie kun je dus een hogere druk op het achterwiel uitoefenen en heb je meer controle over de fiets.

Lichtgewichten kunnen in deze prijsklasse natuurlijk niet worden verwacht. Frames van minder dan 2 kilo zijn rond €1.000 al een echte zeldzaamheid, wat voor beginners niet echt een zorg is. De doorslaggevende factoren voor nieuwkomers zijn een goede handling en een stabiel chassis. In werkelijkheid zijn de frames voor weinig geld net zo robuust en rigide als duurdere professionele fietsen, maar daarvoor verlies je wel aan extra flexibiliteit. Het rigide frame biedt zeer weinig inwendige veerkracht, zodat men hobbels op de fiets duidelijk merkt. Veercomfort is in dit segment een echte luxe.

Wielen

In aanvulling op het frame, zijn de wielen één van de doorslaggevende factoren voor de prestaties van een racefiets: Hoe lichter het wielstel, deste wendbaarder en levendiger de fiets rijdt. Net zoals bij het frame wegen ook de wielen in de lagere prijsklasse aanzienlijk meer dan bij de duurdere modellen, maar wat ook hier over het algemeen geen probleem is. Vooral bij de goedkopere racefietsen, moet men er bij de aankoop zeker voor zorgen dat de wielen perfect gecentreerd zijn. Het kan wel eens gebeuren dat de bandenspanning onvoldoende is, waardoor de laterale rigiditeit van de wielen sterk wordt verminderd. Daarom: laat de wielen direcht bij de aankoop centreren.

Schakeling & remmen

In de absolute low budget categorie, plaatsen de fabrikanten bij de schakelingen eerder allround groepen zoals de Shimano Tourney en de Shimano Claris, die voor gelegenheidfietsers een aanvaardbare performantie bieden. Wie met zijn fiets echter regelmatig langere en intensievere trips wil maken, kan de Shimano Road schakelgroepen Sora, Tiagra en 105 niet vermijden. De Sora is bij een aantal fietsen al te vinden voor ongeveer €700 en biedt een uitstekende kwaliteit voor je geld. Rond de €1.000 domineert Shimano's 105 schakelgroep, die altijd al scoorde met duurzaamheid en een probleemloze functionaliteit. De duurdere groepen zoals de Shimano Ultegra beloven minder gewicht en gemakkelijk schakelen, welke in het lagere prijssegment echter zeldzaam te vinden zijn.

Onder de remmen vinden we voornamelijk velgremmen. Schijfremmen zijn bij de racefietsen pas in de afgelopen jaren gebruikt en vindt men nog niet zo vaak in het lagere prijssegment, met uitzondering van de cyclocross fietsen. Vooral bij de zeer goedkope wielen is een goede rem van gerenommeerde fabrikanten het overwegen waard. De Shimano 105 rem is hier ook een maatstaf voor super prestaties tegen een solide prijs.

Racefiets vs. Cyclocross

Cyclocross fietsen hebben hun oorsprong in het veldrijden en zien er op het eerste gezicht uit als een racefiets. Het belangrijkste verschil zit hem in de off-road-capaciteiten. Cyclocross fietsen zijn uitgerust met noppenbanden voor meer grip en controle op moeilijk terrein. Bovendien ligt de trapas iets hoger voor meer bodemvrijheid en het frame is aanzienlijk stabieler gemaakt dan een racefiets. Daarnaast worden bij de cyclocross vaak cantilever of schijfremmen gebruikt die in tegenstelling tot de conventionele racefiets, meer bandendoorgang biedt voor vuil en modder op het wiel. De Cyclocross is dus een veelzijdige allrounder, die het fietsen zelfs bij slecht weer en off-road mogelijk maakt, en daarmee een goed alternatief voor beginners.

Racefietsen tot €700

Het begint met de absolute beginner klasse: racefietsen tot €700. Hier verschijnen fietsen met frames en vorken gemaakt van aluminium en allround onderdelen die hun doel vervullen als een beginner-racefiets en zijn ook bruikbaar als fiets voor de sportieve occasionele fietser en pendelaar. De Scott Speedster 50 is uitgerust met een Shimano Sora fietsversnelling en vindt dankzij het platte stuur een gezond compromis tussen een aërodynamische sportieve zitpositie en een comfortabele rit.

Racefietsen tot €1.000

Tot € 1.000, verschuift het spectrum verder van all-round roadbikes naar pure racefietsen, die al zijn uitgerust met carbon voorvork, Shimano Sora tot 105 schakeling en lichtere wielen. Het gewicht ligt doorgaans onder de 10 kilo. Met de Felt F85 X krijg je een voordelige cyclocross beginnersfiets met schijfremmen waarmee je zowel op de straat als in het veld records kunt verbreken.

Racefietsen tot €1.400

Nog betaalbaar, maar nu al rasechte racefietsen met drang naar snelheid. Tot €1.400 krijg je pure kwaliteit en solide, gewichtsgeoptimaliseerde componenten. De Cannondale CAAD10 is een echte klassieker onder de racefietsen, de Giant Defy 0 LTD met minder dan 9 kilo en hoogwaardige Shimano Ultegra apparatuur een waar prestatiewonder en de Stevens Namur een veelzijdige cyclocross fiets voor een goede prijs.

Race-helmen tot €100

Heel duidelijk: bij het fietsen hoort de helm erbij. Natuurlijk doet een normale vrije tijds of all-round helm het ook, maar de markt biedt speciale racefiets helmen die geoptimaliseerd zijn op het gebied van aerodynamica en ventilatie en zijn voorzien van een sportief design. In termen van de bescherming moet men zich, ongeacht de prijs, geen zorgen maken. Elke verkochte helm in Nederland of België voldoet aan de Europese normen en biedt een hoog niveau van bescherming. Duurdere modellen worden gekenmerkt door minder gewicht, meer comfort en een betere ventilatie. Bij de aankoop moet men de volgende zaken overwegen: een goede ventilatie, een eenvoudige aanpassing van grootte aan de achterkant van de helm en goed verstelbare bandjes rond de kin.

Fietskleding

Hier kan men zich echt uitleven. Racefiets schoenen, handschoenen, jassen, shirts en broeken zijn voor je eerste testrit natuurlijk niet noodzakelijk, maar bieden je meer comfort tijdens het fietsen en verhogen ook je prestaties. Daarnaast beschermt de juiste kleding je tegen weer en wind.

Voor de basisgarderobe kan men al snel een paar honderd euro uitgeven. Op BikeExchange vind je echter genoeg aanbiedingen met een gezonde prijs-kwaliteit verhouding, zodat je meteen volledig aan de slag kunt. Niet elk kledingstuk is absoluut noodzakelijk. Maar voor langere tochten moet je in ieder geval een shirt met zakken op de rug, een fietsbroek met zeemvel en een lichte windjack hebben. Handschoenen verbeteren de grip op het stuur en raceschoenen maken een nog betere krachtoverbrenging mogelijk, maar zijn wel een aanslag op de portemonnee.

Fietsaccessoires

Wat je ook nodig hebt - op BikeExchange, bieden we meer dan duizend accessoires voor je fiets. Essentieel voor wielertochten zijn een bidonhouder en bidon zowel als een zadeltas, waarin men een kleine herstelset (binnenband & bandentrekkers) kwijt kan. Een pomp in mini-formaat kan snel worden opgeborgen en is ideaal voor lange trainingen en dagtochten. Vergeet ook zeker niet een beetje zakgeld, bij grote dorst of een klopje van de hamer kun je altijd even bijtanken op een terrasje of bij de bakker!

Lees ons e-mail en privacybeleid