Plaats een zoekertje
Service & Onderhoud

Triathlon Checklist van A tot Z

november 02, 2015
Triathlon Checklist van A tot Z

Je eerste triathlon - hierop moet je letten

Als je nog niet zoveel over een Triathlon weet, maar komende zomer eindelijk de uitdaging wil aangaan van een echte triatlon race, hebben wij alvast een aantal belangrijke aandachtspunten opgelijst. In onze checklist vindt je nuttige tips en hints over de benodigde materiaal voor je eerste triathlon. Omdat de combinatie van zwemmen, fietsen en lopen niet alleen drie keer zo veel plezier is, maar ook drie keer zo zwaar is qua voorbereiding. Om te voorkomen dat je enkel met een fiets en sportschoenen aan de startlijn staat, moet je goed weten wat je voor, tijdens en na de race nodig hebt.

Zelfs de meest ervaren triatleten begingen ooit wel eens een blunder in de voorbereiding van een triatlon. Als je je wetsuit thuis vergeet is dit zeker vervelend (en ook heel koud), maar het betekent (meestal) niet het einde van de race. Andere tekortkomingen zoals een ongeladen batterij voor je Shimano Dura Ace Di2 of vergeten loopschoenen kunnen wel het vroegtijdige einde betekenen.

Organisatie is alles

Het is zeker een goed idee om er gewoon even na te denken over wat je allemaal voor de triatlon zou kunnen gebruiken. Deze lijst zal zeker na elke race veranderen, maar biedt een solide basis waarop je kunt bouwen als triatlon beginner. Om je daarbij te helpen, hebben we geprobeerd om de belangrijkste informatie voor je eerste triatlon op een rijtje te zetten.

We gaan daarbij uit van de idee dat je eerste triatlon waarschijnlijk niet gelijk een volledige Ironman is (hoewel er zeker een paar specialisten (of gekken) zijn die het geprobeerd hebben). Voor het langere werk zijn er namelijk nog een paar extra zaken waaraan je moet denken. Onze checklist richt zich dus vooral op korte afstanden, zoals de Sprint (0,75 - 20 - 5 km) en de Olympische afstand (1,5 - 40 - 10 km).

triathlon fahrr der wechselzone

De Triathlon Race Kit

Triathlon organisatoren bieden je vaak de mogelijkheid om je racekit een dag voor de wedstrijd op te halen. In veel gevallen, kun je het ook in de ochtend van de race ophalen. In dit pakket vindt je soms freebies van sponsors, maar bovenal alle informatie over het wedstrijdverloop, je startnummer, stickers en een chip voor tijdmeting. De stickers moet je op de fietshelm en de fiets plakken. Het startnummer bevestig je best aan een 'running belt'. Deze zijn vaak bij de organisator te verkrijgen. Tijdens het fietsen moet het zichtbaar zijn aan de achterzijde, en bij het rennen aan de voorzijde. Bij de wissel kan men dan eenvoudig het startnummer aan de band naar voren trekken en de richting veranderen. Je kan je startnummer met veiligheidsspelden vastmaken aan de band. De chip moet meestal aan de enkels worden bevestigd. Verder is vaak ook een badmuts in de Race Kit inbegrepen. De kleur toont je startgroep of wave en zo weet je ook wanneer je naar de start moet gaan.

Het beste is om je race kit - indien mogelijk - een dag voor de race op te halen, zodat je meer tijd hebt om jezelf en je spullen te organiseren. Daarnaast kun je ter plekke gebruik maken van de extra tijd om nogmaals rustig het parcours en wisselzone te bekijken. Zodra je namelijk volledig in de race zit en de wisselzones vol met fietsen en haastige triatleten is, kun je soms het overzicht verliezen, en daarmee ook tijd.

Triathlon van A tot Z: De checklist voor beginners

We verdelen onze checklist in de verschillende onderdelen, en we raden je aan hetzelfde te doen. Ga de race zelf nogmaals stap voor stap in je hoofd door en denk aan alles wat van belang zou kunnen zijn.

Zwemmen

  • Badmuts van de organisatoren: Soms kan je je eigen badmuts onder deze van de wedstrijd aandoen. Elk beetje extra warmte helpt!

  • Duikbril

  • Brillenspray voor een beter zicht - als je er niet graag in wilt spugen om ze weer helder te krijgen.

  • Wetsuit:: de ITU (International Triathlon Union) heeft zijn eigen regels, wanneer een wetsuit niet gebruikt mag worden in een triatlon en wanneer wel. Factoren zijn hier de temperatuur van het water, de zwemafstand en de leeftijd. Een vuistregel is: geen wetsuit bij watertemperaturen boven de 22 ° C. Om zeker te zijn, informeer uzelf bij de organisator.

  • Smeermiddel voor je nek en armen, als je een wetsuit gebruikt (indien nodig)

  • Plastic zak voor je natte zwemspullen.

  • Triathlonpak:: Voor korte afstanden, zoals de sprint, is het niet altijd noodzakelijk dat je van kleding verandert. Wat je draagt ​​om te zwemmen is vaak ook je outfit om te fietsen en te hardlopen. Hier is vooral je persoonlijke voorkeur van belang - ofwel doe je de triathlon volledig in zwempak (het bovenlijf moet wel steeds bedekt zijn), in korte broek en shirt, een Triathlonpak, Speedsuite etc.

  • Handdoek

  • Zonnebrandcrème

  • Hartslagmeter en/of Stopwatch

  • *Oordopjes/ neus clip, indien nodig.

Fietsen

  • Fiets: Voor de triathlon moet je je fiets nogmaals volledig controleren (bandenspanning, remmen, versnellingen, etc.) en zeker stellen dat werkelijk alles functioneert. Zet je fiets op een iets lichtere versnelling klaar in de wisselzone, zodat je na het zware zwemdeel, goed en snel kunt beginnen met fietsen. Ook hier is het belangrijk dat je de sticker al hebt aangebracht. Zonder het unieke startnummer mag je fiets zich niet in de wisselzone bevinden. Als je je fiets voor de race buiten in de brandende zon laat staan, moet je wat lucht uit de banden laten en ze voor de race weer op pompen.

  • Di2 batterijen opladen (alleen als je ze deze groep gebruikt natuurlijk) en dan niet vergeten om ze ook mee te nemen.

  • Fietspomp

  • Bandenreparatieset: onmisbaar op de langere triathlon afstanden, bij de kortste afstanden kan men wel eens het risico nemen en gewoon zonder bandenreparatieset naar de startlijn gaan. Maar wie het veilig wil spelen, neemt dit mee.

  • Fietsschoenen

  • Fietssokken

  • Sticker met startnummer, op de helm & fiets kleven. Meestal dienen deze aan de linkerzijde leesbaar te zijn.

  • Veiligheidsspelden om je startnummer te bevestigen

  • Bidon (best gevuld met isotone sportdrank)

  • Fietshelm

  • Fietsbril/zonnebril

  • Felgekleurde markering zoals een sjaal of lint, waarmee je in de wisselzone een plek voor je fiets kunt markeren. Dit is natuurlijk niet heel belangrijk, maar kan je echter helpen om bij de hectische wissels het overzicht te behouden.

  • Energy Gel (indien nodig, je kan deze met een stukje tape aan je fiets bevestigen)

Lopen

  • Pet

  • Hardloopschoenen (bij voorkeur met klittenband of vetersysteem, zodat je niet eerst veters hoeft te strikken)

  • Loopsokken (tenzij je gewoon bent zonder sokken te lopen)

  • Extra bidon met sportdrank: Het beste plaats je nog een drinkfles in de wisselzone, om je tijdens de wissel nogmaals met energie te vullen.

  • Energy-Gel

Overig materiaal

  • Kleingeld voor een lichte snack of een drankje na de race..

  • Warme kleren, om op te warmen na de race.

  • Energiereep banaan of kruidenkoek als je nog een hapje wilt eten voor de race.

Uw Triathlon uitrusting - Wat hoort waar?

Ok, dus nu heb je alles neergelegd, wat je nodig hebt en nogmaals gecontroleerd of er niets ontbreekt. Goed voorbereid. Maar nu alles op de dezelfde plaats opbergen is geen goede oplossing, want ook hier verlies je zonder organisatie ooit het overzicht. Sommige dingen moeten altijd binnen handbereik zijn, en anderen kunnen weer worden opgeborgen in de wisselzone. Dus ook hier denk je best heel even over na..

triathlon wechsel

Wanneer je met je fiets in het fietspark aankomt, is het allereerst belangrijk dat je alle stickers met je startnummer geplakt hebt waar dit moet (helm en fiets). Anders kom je er namelijk niet eens mee binnen. Veel organisatoren schrijven de atleten ook voor dat ze hier al de helm moeten dragen, dus informeer uzelf vooraf. De chip voor tijdmeting, moet je op dit punt reeds om je enkels hebben.

Zoek het plaatsje toegewezen aan je startnummer en zet je fiets zo klaar, dat je hem na het zwemmen snel nkan vertrekken en er geen andere fietsen in de weg staan. De andere dingen leg je het beste rond je fiets, en wel zo:

  1. Plaats je helm omgekeerd op het stuur, met zonnebril open in de helm.

  2. Als je klikpedalen hebt, klik dan je schoenen al in de pedalen. Voor triatlon beginners is dat misschien een beetje ongewoon en als je nog onervaren bent met klikpedalen, is het zeker beter je schoenen naast je fiets klaar te zetten en ze vervolgens snel aantrekt voordat je met de fiets naar de startlijn loopt. Met de schoenen reeds in de pedalen heeft je het onmiskenbare voordeel dat je (zij het op blote voeten) sneller bij de startlijn komt. Om beter in de schoenen te glijden, kunt je wat talkpoeder gebruiken.

  3. Plaats je (volle) bidon in de houder en bevestig de bandenreparatieset aan je fiets.

  4. Wil je absolute zekerheid: leg je fietspomp naast de fiets. Je hebt je banden inderdaad al volledig opgepompt, maar dubbele zekerheid kan nooit kwaad.

  5. Vouw je handdoek en leg het bij de andere dingen. Als het water erg zout is of je veel zweet, kun je jezelf snel even afdrogen.

  6. Afhankelijk van de weersomstandigheden: Smeer uzelf in met zonnebrandcrème en leg deze dan op de handdoek, voor het geval.

  7. Energy repen, gels of andere koolhydraten.

  8. Leg je pet en je hardloopschoenen samen klaar. Steek de sokken in de schoenen, om nog meer tijd te besparen.

  9. Markeer je locatie en neem ook de omgeving goed in je op (tel de rijen), om je plek in de wisselzone snel terug te vinden. Onthoud ook de weg naar de ingang of uitgang van de wisselzone.

  10. De badpakken horen logischerwijs niet in de wisselzone, maar worden gelijk aan de zwemstart gedragen. .

triathlon radfahren

Klaar voor de race

Ok, nu bent je echt goed voorbereid. Zelf draag je nu enkel nog je zwemkleding, je hartslagmeter, plastic zak, badmuts, zwembril (en eventueel Brillenspray), drinkfles, snacks en wat kleingeld. Alles wat je nu niet nodig hebt voor de race, doe je het beste in een tas, plak je startnummer erop en geef het af op de aangewezen locatie.

Nu kun je echt beginnen! Ga naar de zwemstart, bekijk eventueel de vorige starters nog eens en check het water en de hoogte van de golven. Warm kort op, vuur jezelf wat aan en geniet dan gewoon van de race.