Plaats een zoekertje

Specialized 2018 - De Highlights voor het Nieuwe Seizoen

juli 25, 2017
Specialized 2018 - De Highlights voor het Nieuwe Seizoen

Waarom wachten op nieuwjaar om naar modellen van 2018 te kijken? Met deze reeks blikken we vooruit op de nieuwe gamma's die er aankomen. We beginnen bij Specialized.

Specialized heeft grote ambities voor 2018, met één gloednieuw model en verder een heleboel grote vernieuwingen bij hun bestaande fietsen. Lees verder voor onze kijk op de de S-Works Tarmac, Diverge, Crux, Allez, Turbo Levo Carbon en de Elite.

Specialized racefietsen 2018

S-Works Tarmac

De Tarmac verbeteren was voor Specialized altijd een ambitieuze uitdaging. De meest succesvolle fiets van het profpeloton heeft al menig WorldTour renner naar winst gebracht, van in de Vlaamse klassiekers tot in het hooggebergte. Dit jaar komt een herwerkte versie uit en die maakt veel beloftes. Lager gewicht en een betere handling moeten de Tarmac in 2018 beter maken dan zijn voorgangers.

Het vernieuwde frame heeft lager liggende chainstays (staande achtervork). In de windtunnel bleek deze verandering aerodynamischer, met een besparing van 45 seconden op 40km aan 40km/u als gevolg.

Naar verluidt zijn er 1200 prototypes versleten vooraleer de perfecte aerodynamische verbeteringen goedgekeurd werden. Verder is er nog een verhoogde integratie van kabels, waardoor de Specialized Tarmac 2018 er uitermate clean uitziet.

specialized_2018_1-jpg

Staar jij je blind op het gewicht van je fiets en onderdelen? Dan zal je verheugd zijn te horen dat de Tarmac 20% van zijn gewicht kwijt is gespeeld. Het frame weegt nog slechts 733 gram.

Maar de Tarmac is er niet alleen om te klimmen. De fiets won in 2016 en 2017 tweemaal op rij de Ronde Van Vlaanderen onder Peter Sagan en Philippe Gilbert. Comfort en allround eigenschappen behoren dus evengoed tot het takenpakket. Hiervoor is een nieuwe zadelpen ontworpen, die D-vormig is. Deze vorm is aerodynamischer en meer flexibel. De schokken die je frame opvangt, worden dus beter gedempt onderweg naar je achterste. De buis is onderaan dikker dan bovenaan, om stevig te zijn waar het moet, maar toch flexibel te blijven bovenaan.

Er zullen meerdere uitvoeringen zijn, waaronder de SL5 en SL6. Speciaal is dat er geen aparte vrouwengeometrie is. Op de uitrusting na, rijden vrouwen op identiek dezelfde Tarmac als de mannen. Een versie met schijfremmen is voorlopig nog niet bekend gemaakt.

specialized_2018_2-jpg

De D-vormige zadelbuis

specialized_2018_3-jpg

Een clean afgewerkte S-Works Tarmac 2018

Diverge

Waar en wanneer kan je de Specialized Diverge 2018 bovenhalen? Altijd en overal. De trend van racefietsen evolueert zich meer en meer naar afgelegen paden en gravelwegen, ver weg van gevaarlijk verkeer. Om om te kunnen gaan met alle onverharde toestanden die je tegenkomt, heeft de Diverge een confortabel frame met veel flex waar nodig. In combinatie met de mogelijkheid om heel brede banden te leggen en de kleinere versnellingen, is het een fiets die meer dan multifunctioneel is.

specialized_2018_4-jpg

In de Diverge herkennen we de Future Shock Technologie, die overkomt van de Roubaix. Dit is een schokdemper in de stuurpen die elk soort wegdek soepel opvangt.

Ook over de banden valt iets te zeggen. Op de carbonvariant van de Diverge passen banden zo dik als 700x42mm, maar ook 650bx47mm is mogelijk om helemaal dat offroad gevoel te krijgen.

Het gewicht ligt rond de 880g (enkel het frame). Dus ook als pure wegfiets is hij zeker bergop inzetbaar.

Verder zijn er uiteraard nog de 160mm schijfremmen, een materiaaldoos boven het bottom bracket en montagepunten voor spatborden. Werkelijk een avontuurlijke fiets, voor wie overal terecht wil kunnen.

specialized_2018_5-jpg

CruX

"Cross is coming". Dé cyclocross racemachine van Specialized is de CruX. Deze 2018 editie weegt een indrukwekkende 400 gram minder dan voordien en komt in maat 56cm uit op 900 gram.

Comfort is alles op een meedogenloos crossparcours. Dit wordt onder andere nagestreefd door het verlagen van de zadelklem. Die is 20mm naar onder geplaatst waardoor er meer ruimte is voor flex in de zadelbuis. De trapas zit lager dan bij andere cyclocrossfietsen. Zo wordt clearance onderaan in kleine mate opgeofferd in ruil voor stabieler rijgedrag.

Rotweer en modder? Geen zorgen, aan je wielen is er plaats voor 8mm aangekoekte modder bij gebruik van 33mm banden. Zelfs de verf is aangepast. Specialized gebruikte een hydrofobe lak, waar nattigheid en modder veel moeilijker aan vastplakt.

Een extra aangename verandering voor crossers is het vergroten van de driehoek bovenbuis-onderbuis-zadelbuis. Er is meer ruimte om je fiets makkelijk te schouderen wanneer het te stijl of modderig is om te blijven fietsen.

specialized_2018_6-jpg

Allez

De Allez is het instapmodel van Specialized. In modeljaar 2018 moet hij nieuwe standaarden zetten voor aluminium racefietsen.

Hij leent op veel vlakken ontwerpkenmerken van de Tarmac. Zo is er bijvoorbeeld de verlaagde staande achtervork. Het alu frame is lichter dan voordien en de nieuwe Fact Carbon voorvork draagt bij aan het comfort van de fiets. De Allez is algemeen gezien erg comfortabel ontworpen, voor de beginner die nog niet zo veeleisend is om een aggressieve fietshouding aan te nemen.

De verschillende uitvoeringen moeten kopers in elke prijsklasse kunnen overtuigen.

specialized_2018_7-jpg

Specialized E-Bikes 2018

Turbo Levo FSR Carbon

Het paradepaardje van de elektrische mountainbikes bij Specialized. Fans van de Turbo Levo kunnen in 2018 een e-mtb verwachten die stijver is, precieze stuurt en met een nog verbeterde aandrijving. Doe daarbij extra dikke banden voor meer comfort, en niets houdt deze machine tegen op de meest uitdagende trails.

specialized_2018_9-jpg

Het frame heeft een vermageringskuur ondergaan. 650 gram wordt achterwege gelaten tegenover de aluminium voorganger van de Levo. Daarbovenop claimt Specialized 40% extra stijfheid.

Al die snelheid moet ook afgeremd kunnen worden. Daar zorgen de 200mm grote remschijven voor.

specialized_2018_10-jpg

De aandrijving wordt verzorgd door de nieuwe Turbo 1.3 Motor. Veel getallen buiten het vermogen van 250 watt, heeft Specialized er niet over vrijgegeven. De electronica en software zijn bijgesleuteld om een vloeiendere krachtoverdracht en rijgevoel na te streven. Met een Specialized app kan je de ondersteuningsmodus individualiseren naargelang je rijgedrag. Zo kan de fiets zich onderweg automatisch aanpassen waar nodig en rij je nooit op maximum output wanneer het niet moet. Zo zal je batterij niet zo snel leeglopen.

specialized_2018_11-jpg

Specialized Mountainbikes 2018

Epic

De wedstrijdgerichte fullsuspension (de eerste fully die gebruikt werd op een WK) variant uit de Epic familie werd grondig onder de loep genomen dit jaar. Uiteraard wordt ook hier een lager gewicht en hogere snelheid nagestreefd.

specialized_2018_12-jpg

Een herziening van de carbon layup en kleine veranderingen aan de geometrie, maken van de Epic Specialized's beste Cross-Country en Marathon MTB. Exacte nummers zijn niet bekendgemaakt, maar de Pro, Expert en Comp Carbon frames zouden (naargelang de maat) allemaal tot 525g kwijt zijn.

De geometrie is aggressiever dan ooit. Elke framemaat is geoptimaliseerd voor 29" wielen. Scherpere hoeken in het frame en kortere buizen zorgen voor een fiets die altijd reageert als je snel gaat. Daarbij is er ook geen verschil meer tussen de frames voor mannen of vrouwen.

Net zoals bij de vorige incarnaties van de Epic, is er plaats voor twee bidons. Iets wat slechts weinig andere fullsuspension mountainbikes kunnen zeggen.

specialized_2018_13-jpg

Erg leuk aan de Epic is de Brain Suspension. Een vering die zelf weet wanneer het tijd is om te blokkeren. Deze 2.0 versie is nog slimmer dan de vorige. Zo heb je een stijve fiets tijdens het hard rijden, tot het achterwiel zulke schokken opvangt, dat het veringsysteem weet dat het nodig is om flexibel te worden.

specialized_2018_14-jpg

Foto's van BikeExchange, CyclingTips en Specialized.

Lees ons e-mail en privacybeleid