For a more effortless and secure experience on our site, please consider updating your browser
Verfijn je zoekopdracht
Categorie
Alle categorieën
Fietsen
Racefietsen & cyclocross fietsen
Cyclocross
Merken
Specialized
10
Cube
5
Giant
2
Liv
2
Ridley
2
Scott
2
Cannondale
1
KTM
1
Meer merken
Models
Diverge E5 Elite 2018
3
Diverge Comp E5 2018
2
AnyRoad 2 2018
1
BeLiv 2 2017
1
CAADX 105 2018
1
CRUX E5 SPORT 2019
1
CRUX EXPERT 2019
1
CYCLO CROSS 7000 2018
1
More models
Winkels
Fast Cycles
5
Thijs Hendriks Tweewielers
5
2Wielercentrum Beuningen
2
Kaptein Tweewielers
2
Max van Heeswijk Bikes
2
Roger Wijnen Sportief Fietsen
2
Bikes2enjoy
1
Cycle Center 53-11
1
Meer winkels
Beschikbaarheid
Plaats
Geslacht
Kleur
zwart
antraciet
grijs
zilver
rood
blauw
lichtblauw
geel
More
Maat
42cm
44.5cm
47cm
50cm
51cm
53cm
54cm
55cm
More
Groepset
Shimano Ultegra
Shimano 105
Shimano Tiagra
Shimano Sora
Shimano Claris
SRAM Force 1
SRAM Rival
SRAM Apex 1
More
Frame materiaal
Carbon
Aluminium

Cyclocross Fietsen

Bekijk:

Kenmerken van cyclocrossfietsen

Bij veldrijden hoort een speciale fiets waarmee je op verharde wegen en offroad snelheid kunt maken en ook door het slijk en technische delen van het parcours komt. Dit stelt eisen aan een fiets die racefietsen en mountainbikes niet hebben.

Op het eerste gezicht lijken cyclocross fietsen op gewone racefietsen, met 28 inch wielen en een racestuur. Ook het frame ziet er hetzelfde uit, maar elk aspect is in detail toch net even anders.

Banden van een crossfiets

Wat direct opvalt zijn de banden. Op een veldritfiets liggen bredere banden, met een profiel. Zo'n 33mm is de maximum toegelaten breedte volgens de UCI. Een pak smaller dan MTB-banden dus, maar wel beduidend breder dan de meesteracefietbanden. Het profiel is erg belangrijkom grip te behouden op elke ondergrond. Maar snelheid mag niet vergeten worden. Erg ruwe profielen zijn goed voor in de modder, maar op goed lopende stukken hebben ze een te hoge rolweerstand en moet je stevig trappen om vooruit te blijven gaan. Voor in het zand zijn slicks (zonder profiel) dan weer beter. Daarom is bandenkeuze niet altijd even gemakkelijk voor de profs. Als amateur ben je best af met iets tussenin, zodat je niet elke week andere banden moet leggen.

Remmen

Een crossfiets heeft andere remmen dan een racefiets. Typische remklauwen van een wegfiets zijn te smal om met banden van meer dan 30mm breed te gebruiken. Daarom vind je op een crossfiets tegenwoordig bijna altijd schijfremmen. Dit komt over van het mountainbiken. Schijfremmen op crossfietsen zijn relatief nieuw en worden nog maar een paar jaar ingezet. Het grote voordeel van disc brakes: remkracht in alle weersomstandigheden. Schijfremmen zijn quasi ongevoelig aan nattigheid en slijk. Perfect om tijdens een cross zo lang mogelijk snelheid aan te houden, zonder dat je remafstand te groot wordt en je teveel zorg moet inbouwen in de bochten.

Terwijl nu de schijfrem heerst, was vroeger de cantilever koning. Cantilevers zijn mechanische velgremmen die via een speciaal kabelsysteem veel ruimer zijn dan gewone wegremmen. Ideaal voor brede banden, maar ze komen ook niet vol modder te zitten.

Het frame van een cyclocross fiets

Het frame van een cyclocross fiets moet voldoen aan een aantal specifieke eisen. Ten eerste is het frame achteraan wijder gebouwd dan een gewone racefiets. Daarmee kunnen bredere wielen ingestoken worden en is er ruimte voor de montage van cantilever remmen. Ten tweede moet het frame lichtgewicht zijn. Je wilt zo min mogelijk gewicht meetorsen als je uit het zadel moet en je fiets op de schouder neemt. Daarbij moeten frames wel extra stabiel en stijf zijn om snel over beweeglijke parcours te komen en alle hobbels te kunnen verduren. Carbon is het meest geschikte materiaal om aan al deze eisen te kunnen voldoen. Een aluminium frame is een prima alternatief als je liever een goedkopere cyclocross fiets wilt kopen. In de online shop van BikeExchange kun je het gewenste frame materiaal selecteren via de filterfunctie.

Niet alleen het frame krijgt veel te verduren in het veld. Om de cyclocrosser zelf zoveel mogelijk comfort te bieden is de zitpositie meer rechtop dan bij een gewone racefiets. Dit zorgt ook voor een meer gecontroleerde houding, omdat technisch bochtenwerk erg belangrijk is. Gezien de lagere snelheden in het veld, is een heel aggressieve en aerodynamische houding minder nodig.

Bovendien zit er meer ruimte tussen de onder- en bovenbuis, waardoor de fiets gemakkelijk op de schouder genomen kan worden. Een drinkbushouder of spatborden ontbreken meestal, omdat dit hinderlijk kan zijn bij technische manoeuvres tijdens het rijden en er extra vuil aan blijft kleven. Dit is vooral het geval bij wedstrijdfietsen. Niets weerhoudt je om zelf bidonhouders te monteren voor je gewone trainingsritjes.

Alle feiten van cyclocross fietsen op een rijtje

• Lichtgewicht en stabiel frame

• Geen extra onderdelen

• Cantilevers of schijfremmen

• Banden met grover profiel dan bij racefietsen voor meer grip offroad

• Frame is achteraan wijder voor bredere banden

Uitgebreid aanbod cyclocross fietsen te koop in onze online shop

Veldrijden is spannend, technisch en ideaal om je wielerconditie op peil te houden in de wintermaanden. Om geld uit te sparen kun je er zelfs kiezen voor een cyclocross fiets als allround racefiets te gebruiken. Bovendien kun je dan met meer comfort op het asfalt, over kasseien en in het veld koersen. Wil je op merk selecteren dan kan dat ook. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij Ridley cyclocrossfietsen of Trek cyclocrossfietsen. Bij BikeExchange vind je altijd het juiste model voor de juiste prijs in jouw regio. Alle keuzes bepaal je zelf en met groot gemak, ook als je voordelig een cyclocross fiets tweedehands wilt kopen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief