For a more effortless and secure experience on our site, please consider updating your browser
Verfijn je zoekopdracht
Categorie
Alle categorieën
Wielen & banden
Buitenbanden
Racefietsen
Models
Grand Prix
3
Grand Prix 4-Season
3
Grand Prix 4000S II
3
Giro 28er 22MM
2
Ultra Sport II
2
Grand Prix Classic
1
Winkels
Henk Baars Bike Sports
5
Vlassak Fietswereld
5
Adriaan Pelders Tweewieler Service
4
Beschikbaarheid
Plaats
Type banden
Standaard - draadbanden
Standaard - plooibanden
Tubular
Maat
700 x 22C
700 x 23C
700 x 25C
700 x 28C

Racefiets Buitenbanden

Bekijk:

Racefietsbanden en rolweerstand

Met een goede buitenband voor de racefiets heb je meer grip op de weg, hou je het gewicht onder controle, rij je met meer comfort en is je fiets duurzamer. Ook zorgen buitenbanden van de racefiets voor rolweerstand. Deze kan erg verschillen van model tot model. Een goedkopere band van hard rubber, creëert meer weerstand dan een erg soepele band. Buitenbanden hebben een directe impact op je snelheid. Met dezelfde inspanning kan een slechte band je letterlijk afremmen.

Bandengrip is ook belangrijk om makkelijk en veilig een bocht harder te nemen. Kwaliteitsbanden kunnen veel trillingen van het rijvlak wegnemen. Met solide buitenbanden verklein je de kans op het krijgen van een lekke band.

Investeren in buitenbanden voor je racefiets

Bij racefietsen is het zinvol te investeren in de buitenbanden. Op een racefiets koers je lang, daarom moet de fiets betrouwbaar blijven. Gemoedsrust is erg belangrijk. Zit je op banden waarmee je veel lek rijdt, dan spookt die angst continu door je hoofd en geniet je minder van je fietstocht. Doe je wedstrijden, dan moet je vol vertrouwen de bochten in kunnen vliegen en weten dat jouw banden grip blijven hebben. Moet je telkens hard in de remmen omdat je geen snelheid durft behouden, dan zal je snel gelost worden.

Een trend voor racefietsen is de Tubeless fietsband zonder binnenband. Deze rolt lichter en bespaart gewicht. Tubeless banden hoef je niet te plakken, dankzij een antilekvloeistof, te vergelijken met een autoband. Rij je lek, dan pomp je gewoon terug lucht in je banden en rij je voort. Een andere optie die door vele merken wordt aangeboden is de steeds lichtere variant van de buitenband. De zwaarte van je banden ga je uiteindelijk merken tijdens het fietsen, dus hoe lichter de roterende massa, hoe beter.

Elke band een specifieke eigenschap

Een band met een lage rolweerstand scoort meestal laag op lekbestendigheid. Een merk dat door veel racefietsers gebruikt wordt is Continental. Deze buitenband haalt een goede score op alle belangrijke punten. Het is dus een betrouwbare band, maar geen uitschieter in een specifieke eigenschap. Bontrager en Schwalbe kennen iets meer specialisatie op één eigenschap. De bekendere merken hebben tevens een goede reputatie in hun duurzaamheid; ze slijten minder snel.

Banddikte en bandendruk

De buitenbanden van racefietsen zijn steeds breder geworden. Decennia geleden was er nog sprake van 19mm, terwijl tegenwoordig de standaard meer in de buurt ligt van 25 mm. De 25mm versie is geschikt voor mannen en vrouwen, lichtgewicht of iets zwaarder. Dit komt omdat in een 25mm simpelweg meer lucht zit. Meer lucht is meer demping. De fiets zal rustiger rijden en stabieler aanvoelen. Er is ook weinig verschil in rolweerstand ten aanzien van de 23mm variant.

Bij een slecht wegdek of natte wegen is het raadzaam om met een lagere bandendruk te rijden. Dat geeft extra grip. De aangewezen bandendruk voor racefietsen is persoonlijk en hangt af van je gewicht. Maar algemeen gezien wordt tussen de 6 en 8 bar gebruikt. 8 bar is zeer hard en enkel aan te raden op perfecte asfaltwegen in wedstrijden. 6 bar is comfortabeler en heeft meer grip als het nat is. Ga je onder de 6 dan loop je meer kans op lekrijden. De band wordt dan te hard ingedrukt door het gewicht van fiets en fietser. Raak je dan een steen, put of borduur dan kan de binnenband platgenepen worden en rij je lek.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief