Plaats een zoekertje

Racefietsen 2018: Hier Kijken Wij Naar Uit

oktober 03, 2017
Racefietsen 2018: Hier Kijken Wij Naar Uit

Het is nog maar nauwelijks herfst of we zitten al te keuvelen over de fietsen die we in 2018 kunnen kopen (of over dromen). Via persberichten van de fabrikanten en tentoongestelde modellen op shows als Eurobike en Interbike, maken de grote fietsmerken ons al vanaf de zomer heel warm voor de aankomende collecties.

U mag ook delen in ons verlangen en daarom deze voorstelling van de 2018 modellen die er wel heel leuk uitzien (in geen specifieke volgorde). De typische spelers als Scott, BMC, Specialized en Ridley ontbreken hier natuurlijk niet, maar we hebben er toch enkele buitenbeentjes tussengezet...

Meer lezen? > Specialized 2018: De Highlights Voor Het Nieuwe Seizoen

Meer lezen? > 10 Weetjes Over de Nieuwe BMC Teammachine SLR01 2018

1 - Ridley Noah SL Disc Aero+

De aerodynamische sprintersfiets van Ridley werd vorig jaar voor het eerst uitgerust met schijfremmen. Alleen, de resultaten in de windtunnel konden nog beter. Jochim Aerts, CEO van de Belgische fietsfabrikant, legt uit dat dit vooral lag aan de rem-en versnellingskabels. Daarom: integratie. Je moet goed je best doen om een kabel te zien lopen op de Noah SL Disc Aero+. Niet alleen sneller, maar ook erg mooi uitziend. André Greipel en zijn Lotto-ploegmakkers zullen het zeker kunnen smaken.

ridley_noah_2018-jpg

ridley_noah_2018_2-jpg

2 - Lapierre Aircode

Trends? Niets van, zegt Lapierre. Geen schijfremmen op hun aero model, de Aircode. In plaats daarvan hebben de ontwikkelaars zich vooral gebogen over de aerodynamica en handling van de fiets. Qua geometrie is de fiets minder lang gemaakt dan zijn voorganger, om vlotter te kunnen reageren aan hoge snelheden. De carbonsamenstelling werd ook iets geoptimaliseerd voor extra stijfheid. De aero zadelpen is compleet nieuw ontworpen en de TrapDoor technologie is geïntroduceerd. Dit wil zeggen dat de Di2-batterij geïntegreerd is in het frame.

Zo is de Aircode, die zich onder Arnaud Démare meerdere keren heeft bewezen als uitstekend sprintmodel, op elk vlak wat bijgevijld. Maar dus zonder schijfremmen.

lapierre_aircode_2018-jpg

lapierre_aircode_2018_2-jpg

3 - Giant Propel Disc

Hét grote paradepaardje van Giants 2018 gamma is ongetwijfeld de Propel Disc. Een pure aero fiets, met volledig geïntegreerde hydraulische schijfremmen die voor meer controle en veiligheid zorgen in alle weersomstandigheden. Giant beweert dat deze versie niets aan aerodynamica moet inleveren tegenover de Propel met velgremmen. Alle buizen hebben een facelift gekregen en de integratie van kabels, stuurpen en andere uitsteeksels is ongeëvenaard.

Daarbovenop heeft de Propel Disc heeft Flatmount gemonteerde remschijven en steekassen. Toegangsprijs is €3799, de high-end modellen lopen tot €9999.

giant_propel_2018-jpg

giant_propel_2018_2-jpg

giant_propel_2018_3-jpg

4 - Cannondale Synapse

Dat aerodynamica het enige is dat ertoe doet, wil Cannondale niet horen. De Synapse, al 11 jaar een deel van het meubilair bij Cannondale, is in 2018 lichter en comfortabeler dan voordien. Cannondales eigen SAVE PLUS microvering zit ingebouwd in achtervork-en brug en zorgt voor een extra touch aan comfort. Samen met de algemene geometrie van de fiets maakt dit de Synapse een erg aangename racefiets voor zelfs de langse afstanden. Het met 220g verlaagde gewicht moet dan weer de klimkwaliteiten in de verf zetten. Een fiets voor altijd en overal dus.

cannondale_synapse_2018-jpg

cannondale_synapse_2018_2-jpg

5 - Cervélo R5

Cervélos "R" raceserie is opnieuw uitgevonden. De R3 en R5 zijn broers die erg op elkaar gelijken, maar de "Pro Fit" van de R5 is toch meer gericht op echte racers dan de "Race Fit" van de R3. De R5 wordt sinds dit jaar gebruikt door WorldTourploeg Dimension, heeft een agressievere houding en is stijver. Er is plaats voor banden tot 28mm voor extra comfort en beide modellen zijn beschikbaar in een disc versie.

cervelo_r5-jpg

6 - KTM Revelator Lisse

Alweer een puur aerodynamische racemachine. KTM komt uit met een volledig nieuw frame, ontworpen met hun voorkennis van motorfietsen in het achterhoofd. De fiets moet het goed doen in alle windomstandigheden van kopwind tot zijwind. Het kader is erg licht en heeft een grote focus op het verstoppen van kabels. De geïntegreerde stuurpen kan aangepast worden met speciale spacers, zodat je altijd jouw juiste fietspositie weet te vinden.

ktm_revelator_2018-jpg

ktm_revelator_2018_2-jpg

7 - Merida Reacto

U heeft al door dat aero fietsen het van het zijn dit jaar. De derde generatie van de Merida Reacto is beschikbaar met of zonder schijfremmen. Het frame is 240g lichter en de vork-zadelpen combinatie weegt 100g minder. Deze cijfers gaan enkel op voor de CF4 frames van de topmodellen. De meer betaalbare CF2 variant weegt 100g meer dan de CF4. Kies je voor schijfremmen, dan gaat er weer 40g bij. Verder is de geometrie nog sportiever met een langere reach. De prijs is ook sportief; de Reacto Team E-Disc met Dura Ace Di2 en Fulcrum Speed 55 wielen heb je vanaf €9400.

merida_reacto_2018-jpg

merida_reacto_2018_2-jpg

8 - Wilier Cento10NDR

Echte innovatie bij Wilier. De gloednieuwe Cento10NDR is voorzien van een geïntegreerde achtervering en de mogelijkheid om velgremmen te monteren. Ook al wordt hij standaard voorzien van 160mm schijfremmen. De achtervering is nauwelijks zichtbaar, tenzij je er naar zoekt. Een echte vering is het ook niet, het is een polymeer tussenstuk dat zorgt voor een paar millimeter flex en zo trillingen opvangt. Dit Actiflex systeem kan aangepast worden aan het gewicht van de fietser; de tussenstukken zijn er in verschillende varianten. Beginprijs: €4750.

wilier_2018-jpg

wilier_2018_2-jpg

9 - Trek Emonda SLR Disc

6,7kg, dat is 100g onder de UCI-limiet. Zo weinig weegt de Trek Emonda SLR Disc. Uitzonderlijk weinig voor een seriefiets met schijfremmen. Het frame van de disc versie weegt 665g, slechts 25g meer dan de gewone uitvoering.

De modelkeuze is zoals altijd bij Trek heel groot. Er zijn 3 framevarianten van de Emonda, elk met verschillende mogelijke afmontages, Project One customization en H1 of H2-geometrie. De carbon versies zijn beschikbaar vanaf €2499.

trek_emonda_2018-jpg

10 - Storck Aernario.2 Signature

Het minder bekende Storck uit Duitsland heeft zichzelf overtroffen met de nieuwe Aernario.2. De fiets weegt bijna niks. Zet een maatje 53 van de gelimiteerde Signature-Edition reeks op de weegschaal en je leest 5,4kg. De carbonlagen zijn extra verfijnd samengevoegd om zo efficiënt mogelijk, met zo weinig mogelijk materiaal de stevigheid te garanderen. Voorlopig is er enkel de Limited Edition, uitgerust met SRAM Red eTap, DT Swiss Spline RC38 Mon Chasseralan en huisgemaakte Powerarms crankset. Alles samen goed voor een prijskaartje van €14999. Begin maar te sparen.

storck_2018-jpg

storck_2018_2-jpg

11 - Specialized Tarmac 2018

Lichter, comfortabeler en meer aerodynamisch. Specialized had goede voornemens voor het nieuwe jaar. De nieuwste incarnatie van de Tarmac, een fiets die al jaren zeges aan elkaar rijgt in het profpeloton, had in september al de eer om onder Peter Sagan als eerste over de streep de komen in het WK voor eliterenners. Het frame weegt 733g en er is zelfs een S-Works Tarmac Ultralight met een revolutionaire soort lak die maar 10g aan het gewicht toevoegt.

Fans van schijfremmen moeten nog even op hun honger blijven zitten, want dat is voor de Tarmac nog niet aan de orde.

specialized_tarmac_2018-jpg

specialized_tarmac_2018_2-jpg

12 - Stevens Comet

Stevens heeft de Comet niet alleen aantrekkelijker gemaakt door hem (zoals elke fiets elk jaar precies) lichter, stijver en comfortabeler te maken. Hij is ook goedkoper dan voordien (!) Je hebt er een vanaf €1999. Het wordt moeilijk om daar nee tegen te zeggen. Er is ook een discbrake versie beschikbaar.

stevens_comet_2018-jpg

stevens_comet_2018_2-jpg

13 - Orbea Orca Aero

Een aerodynamische Orca. De Spanjaarden van Orbea maken vol gebruik van de versoepelde 3:1 UCI regel over de afmetingen van de framebuizen. Het hele kader is zo aero mogelijk geoptimaliseerd. Het topmodel komt met een geïntegreerde Vision stuur-stuurpen combinatie. Deze high-end versie koop je voor €7899, instapprijs ligt rond de €2999.

orbea_orca_2018-jpg

14 - Bianchi Aria

De Aria zou wel eens stiekem de best verkopende fiets van Bianchi kunnen worden. De Italianen promoten de Aria als een veelzijdige, aerodynamische racefiets voor wie geen bodemloze portefeuille heeft. Voor de aanbevolen verkoopsprijs van €2599 heb je hem al, uitgerust met een Campagnolo Centaur groepset. Hij staat onder zijn Bianchi broertje de Oltre (die dubbel zoveel kost), maar heeft toch veel typische eigenschappen die je enkel bij echte aero fietsen ziet. Zo is het achterwiel aerodynamisch ingesneden in het frame en is de zadelklem volledig geïntegreerd. Bianchi communiceert ook dat, mits enkele aanpassingen, de Aria perfect bruikbaar is als instapfiets voor triathlons.

bianchi_aria_2018-jpg

bianchi_aria_2018_2-jpg

15 - Bianchi for Scuderia Ferraria SF01

De vorige Bianchi in de lijst was misschien vriendelijk voor je budget, de deze is dat niet. Of wat had je verwacht van een collaboratie tussen Bianchi en Ferrari? Deze Specialissima weegt nauwelijks 780 gram (frame) en wordt afgewerkt met de lichtst mogelijke onderdelen. Je kan kieren tussen Shimano Dura-Ace Di2 en Campagnolo Super Record EPS als groepset. Deze exclusieve lightweight Ferrari-uitvoering kost je dan ook een aardige €15 000.

bianchi_ferrari_2018-jpg

16 - Basso Diamante SV MAAP

In onze contreien minder bekend, maar wie fervent Instagram gebruikt heeft misschien al eens gehoord van MAAP. Het is een Australisch kledingmerk dat uitpakt met blitse en moderne designs, waar de meer elitaire Australische hobbyisten gek op zijn.

Het MAAP-Basso team draagt hun naam en kleding en rijdt op deze Basso fietsen van Italiaanse makelij. De fietsen zijn al bijna even elitair als de MAAP kledij, maar de fraaie teamfietsen zijn nu ook te koop voor het grote publiek. Technologisch weinig speciaals op te merken, maar het oog wil ook wat.

basso_maap-jpg

basso_maap_2-jpg

17 - BMC Teammachine SLR Disc

De renners van BMC Racing Team houden van de Teammachine. Allround, licht, stijlvol en toch agressief. Voor 2018 werd hij door BMC nog eens grondig onder de loep genomen.

Maar daar hebben we het al eens over gehad in dit artikel: 10 Weetjes Over de Nieuwe BMC Teammachine SLR01 2018

bmc_teammachine_2018-jpg

bmc_teammachine_2018_2-jpg

18 - Colnago V2-R

De V2-R is de opvolger van de V1-R in de stal van Colnago. De verbeteringen kort samengevat: meer bandenruimte, verplaatste achterrem, nieuwe carbon layup, nieuwe zadelklem en een agressievere geometrie. Los daarvan ziet de Colnago V2-R er gewoon echt goed uit. Dit is duidelijk eentje voor de liefhebbers van Italiaanse precisie.

Voor wie nog Italiaanser en exclusiever wil gaan, is er de Ferrari rode uitvoering. Van deze zijn er maar 100 stuks gemaakt en hij komt met een Campagnolo Super Record afwerking.

colnago_2018-jpg

colnago_2018_2-jpg

19 - Look 785 Huez

Van Look zijn we extreem gewaagde ontwerpen en futuristische fietsen gewoon. Met de 785 Huez slagen de Fransen een andere richting in. Deze extra lichte klimmersfiets ziet er zo klassiek als maar zijn kan uit.

Heb je het budget, dan kan je voor de premium versie gaan. In deze uitvoering weegt de 785 Huez amper 5,9kg. Dat is bijna 1kg minder dan het toegelaten minimumgewicht van de UCI. Enkel moet je daar wel €9999 voor neerleggen. Is dat niet aan de orde, dan is er de instapversie met Shimano 105 die je al voor €2299 vindt.

look_2018-jpg

20 - Scott Foil Disc

Afsluiten doen we met de Scott Foil Disc 2018. De Foil is intussen uitgegroeid tot een van de populairste aerofietsen. In 2018 vind je hem voor het eerst uitgerust met schijfremmen. Scott heeft er alles aan gedaan om de Foil Disc minstens zo aerodynamisch te maken als zijn voorganger. Niet alleen de remkracht van de schijfremmen is een verbetering, maar ook het feit dat je met gemak bredere banden kan leggen voor nog meer rijcomfort. Tot 28mm kan de Foil Disc probleemloos aan. Wil je helemaal loos gaan? De topper van de reeks, uitgerust met Zipp 404 wielen en Dura-Ace Di2 is al de jouwe voor €11999.

nenszfmkrpue5vgjxz2abyjwy-jpg

scott_foil_disc_2018-jpg

Foto's: BikeExchange, CyclingTips & fabrikanten

De vermelde prijzen en modellen zijn mogelijk niet overal van toepassing op de Belgisch-Nederlandse markt. Dit is hoe de merken de fietsen voorgesteld hebben en specifieke info is onder voorbehoud

Lees ons e-mail en privacybeleid